https://telegram.me/chashmnewss
20. بهمن 1396 - 13:37   |   کد مطلب: 5753
ماهواره نقش زیادی دارد زیراعفت زدایی و حیا زدایی را ترویج می‌کند که نتیجه آن به بدحجابی در جامعه منجر خواهد شد و اگر بتوان در زمینه فرهنگی خوب وارد شد مسلما می توان موفقیت زیادی در خصوص ترویج عفاف و حجاب کسب نمود.

به گزارش چشم نیوز، اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می کند. حجاب از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است , بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می سازد. حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تامین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند.

 

در همین زمینه و در خصوص بررسی عفاف و حجاب و ضرورت آن در جامعه میزگردی را با عنوان «بررسی عفاف و حجاب در جامعه» و با حضور چند تن ازاساتید دانشگاه ها و حوزه علمیه استان برگزار نمودیم که در پی می آید.

  

حجاب از دیدگاه شماه به چه نوع پوششی اطلاق می شود؛ در واقع حجاب چیست؟

 

ایران خانی، مدرس دانشگاه: حجاب در اسلام یعنی پوشش کامل بدن بجز گردی صورت و دستها،حجاب یعنی ظاهر نساختن زینتهای پنهانی بنابراین آشکار نمودن لباسهای زینتی مخصوص که در زیر لباسهای عادی یا چادر پوشیده میشود مقبول نیست . حجاب یعنی پوشش بگونه ای نباشد که موجب جلب توجه و تحریک گردد لذا اگر کسی چادر هم پوشیده باشد ولی نوع رنگ آن بگونه ای باشد که موجب جلب توجه و تحریگ گردد جایز نیست.

 

در مسئله حجاب علاوه بر پوشش مسائلی چون آرایش و نوع رفتار و گفتار نیز مد نظر است.بطور کلی اگر بخواهیم بگوئیم حداقل حجاب یعنی اینکه بی‌حجابی نباید به گونه‌ای باشد که مفسده ‌‌انگیز باشد.

 

اینکه در پوشش ملاک چادر است یا نه باید گفت سفارش چادر بدین خاطر استکه که بطور کامل اندام زن را میپوشاند چادر بهترین نوع پوشش است و الا اگر با پوشش های دیگری نیز بتوان حجاب را رعایت نمود اشکالی ندارد.  

 

سهیلا کرمی، مدرس دانشگاه حجاب واژه ای است عربی که در بستر اصلی خود کمتر به معنای پوشش زنان به کار رفته است. نتیجه تحقیق استاد مطهری در کتاب «مسئله حجاب» پیرامون معنایِ این واژه این است که کلمه‏ حجاب در دو معنا استعمال می شود؛ هم به معنی پوشیدن و هم به معنی پرده و البته اکثراً در همین معنای دوم به کار می رود. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‏دهد که‏ پرده، وسیله پوشش است. شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششی‏ حجاب نیست، آن پوششی حجاب نامیده می‏شود که از طریق پشت پرده واقع‏ شدن صورت گیرد.

 

عفاف نیز واژه ای عربی است که از فرهنگ اسلامی وارد زبان فارسی شده است. عفاف را به خود نگهداری و باز داشتن نفس از محرمات و خواهش های شهوانی، ترجمه کرده اند. ابن منظور در لسان العرب می گوید: «عفّت، خود نگهداری از غیر حلال، کار های حرام و طمع های پست است، عفت پیشگی یعنی خود نگهداری.» راغب در مفردات می گوید: «عفّت حالت نفسانی است که مانع تسلّط شهوت بر انسان می گردد و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت، به این حالت دست یافته باشد.» در قاموس قرآن آمده است: «عفّت به معنای مناعت است و در شرح آن گفته اند: حالت نفسانی است که از غلبه شهوت باز دارد. پس باید عفیف به معنای خود نگهدار و با مناعت باشد.

 

 

سمیه جمال زاده، مدرس دانشگاه: اصل پوشش مخصوص خانم ها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است. دلیل این که بر پوشش بیشتر و کامل تر خانم ها تاکید می شود ویژگی های خاصی است که در خانم ها وجود دارد. زن مظهر زیبایی و جمال و مرد مظهر شیفتگی است. عملا مردها پوشیده تر از زن ها از خانه بیرون می آیند چرا که تمایل مرد به نگاه کردن است و برعکس تمایل زن ها به خودنمایی.

 

علامه طباطبایی در این باره می گوید: «زن در عین دارا بودن مشترکات، از جهاتی با مرد اختلاف دارد، چون ویژگی های ساختمانی متوسط زنان نظیر: مغز، قلب، شریانها، اعصاب، قامت و وزن، طبق آن چه که در کالبد شناسی توضیح داده شده است از متوسط مردان در همان ویژگی ها مؤخرتر است و این مسئله موجب شده است که جسم زن لطیفتر و نرم تر از مرد باشد و در مقابل، جسم مرد درشت تر و سخت تر باشد. و احساساتی لطیف نظیر: دوستی، رقت قلب، زیباگرایی و آرایش جویی در زن بیشتر و اندیشه گرایی در مرد فزون تر شود. بنابراین؛ زندگی زن «احساس گرا» و زندگی مرد «اندیشه گرا» است.»

 

 

فاطمه مرادی، مدرس حوزه علمیه: حجاب به معنی پوشش است، پوشش مناسبی که موجب حفظ حریم شود و در واقع پوشیدگی زینت های یک زن حجاب است، زینت هایی که نباید چشم مرد بیگانه ای به آنها بیفتد ،با توجه به اهمیت حجاب در قرآن کریم و کلام نورانی معصومین به این نتیجه می رسیم که حجاب در اسلام،از یک مساله کلی تر واساسی تر ریشه می گیرد و آن این است که اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی،چه بصری و سمعی و چه نوع دیگر،فقط و فقط به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج شرعی و قانونی اختصاص یابد و اجتماع،منحصرا برای کار و فعالیت باشد در خصوص بخش دیگر سوال هم باید بگویم حجاب خاصی الزاما نداریم همین که یک زن پوشش مناسبی داشته باشد لباس ها و روسری هایی که بتواند زیبایی های یک زن در جامعه را حفظ کند و موجب نشود که یک مرد بادیدن آنها تحریک شود کافی است اگرچه بهترین نوع پوشش چادر است.

 

صدیقه محمدی، مدرس حوزه علمیه:حجاب در لغت به معنی پرده،روپوش و روبند می باشد و از نظر اسلام عبارت است از اینکه زن در معاشرت خود با نامحرم،بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازد . حجاب حریمی میان زنان و مردان نامحرم است و سبب فروکش کردن غریزه جنسی می شود.حجاب بیانگر وقار و افتخار یک زن است . حجاب،بوی خوش عفاف و پاکدامنی است حجاب تلالوشبنم بر چهره است زن،این موجود ظریف،مظهر جمال خلقت است و اسلام می خواهد این در مستور باشد تا از آفات هوس ها مصون بماند .حجاب نوعی ارزش و احترام برای زنان به دنبال می آورد تا نامحرمان هوسران، آنها را با دیده حیوانی ننگرند.

 

بـا تـوجه بـه معانى ذکرشده درمى یابـیم حجاب امرى ظاهرى و در ارتبـاط بـا جسم است, اگر چه این پـوشش بـرخاسته از اعتقادات و باورهاى درونى افراد است, ولى ظهور در نشئه مادى و طبیعى دارد، یعنى پوشش ظاهرى افراد و بـویژه زنان را حجاب مى گویند, که مانع از نگاه نامحرم به آنان مى شود و این پوشش ظاهری موجب مصونیت روح یک فرد از گناه هم می شود.

 

 

ضرورت حجاب و عفاف در جامعه ما در چیست؟

صدیقه محمدی: تأثير فوق‌العاده محيط در سازندگي برکسی پوشيده نيست، از اين‌رو هر امري موجب عفت و پاکي عمومي و تعادل فکري، رواني و اخلاقي جامعه و رشد شخصيت انسان شود، براي اجتماع مفيد و لازم است. از آنجا که زندگي انسان جمعي و اجتماعي است؛ جامعه به‌مثابه خانه و خانواده است که حفظ حريم عفاف واخلاق در آن حياتي است، پاکي و آلودگي آن نقش مهمي در سرنوشت افراد به‌ويژه فرزندان و نسل نوخاسته دارد و گناه بسيار بزرگ، لاقيدي و بدحجابي از اين قبيل است؛ بانويي که حجاب و شئون اسلامي را رعايت نمي‌کند، با رفت و آمد در سطح اجتماع عامل غفلت و فراموشي مراقبت الهي و باعث کوري دل‌ها در جامعه مي‌شود و از يکسو گناه و رفتار ناهنجار لاقيدي و خودنمايي فسادانگيز را نشر و ترويج مي‌کند و ديگر زنان را به اين بلاي خانمانسوز گرفتار مي‌کند.

خداوند در قرآن مي فرمايد: «آن‌هايي که دوست دارند زشتي و فحشا شيوع پيدا کند، عذاب‌شان شديد است»؛ چه برسد به اينکه اعمال و گفتار که خود اشاعه فحشا مي‌کند. مراد از فحشا هرگونه رفتار و گفتاري است که زشتي آن بزرگ است؛ اعم از اينکه بي‌حجابي و بدحجابي و انحرافات جنسي باشد. بنابراين جوانان و زنان با فروافکندن لباس حيا و پوشش ديني، همانند آتش سياري مي‌شوند که به هرجا گام نهند، آنجا را آتش مي‌زنند و شخصيت نوجوانان و جوانان را دچار حريق مي‌سازند؛ راستي چه آتش‌سوزي بدتر از اين وجود دارد که خرمن توانايي‌ها و استعدادهاي خود و نسل جديد را مي‌سوزانند و شخصيت و انسانيت آنان و خويشتن را تباه مي‌سازند.

 

فاطمه مرادی: کشاندن تمتعات جنسي از محيط خانه به اجتماع نيروي کار و فعالیت، اجتماع را ضعيف می‌کند. برخلاف مخالفان حجاب که حجاب را موجب فلج‌کردن نيروي نيمي از افراد اجتماع می‌دانند، بی‌حجابي و ترویج روابط آزاد جنسي، موجب فلج‌کردن نيروي اجتماع است. آنچه موجب فلج‌کردن نيروي زن است، حبس‌کردن استعدادهاي او است، نه حجاب و عفت که عامل مهمي براي رشد و شکوفایی زن به‌حساب می‌آید و جوانان به‌خصوص دختران با پناه‌بردن به حجاب و عفت، بهتر می‌توانند از آزارهاي مردان چشم‌چران در امان باشند و بیشتر استعدادهاي آن‌ها شکوفا شود.

 

 

سمیه جمال زاده: طرح حجاب از طرف مکتب مترقي اسلام، بیانگر آن است که حضو زن را پذيرفته و براي سلامت حضور ، حجاب را مطرح مي نمايد پس مغز حجاب ، حضور مثبت و سازنده زن است و آنقدر اين حضورِ شايسته نزد خداي متعال پسنديده است که فريضه بي بدلیل نماز را براي زنان ، با لباس حضور اجتماعي قرين و ھمراه خوا سته است. در چند سوره از قران کریم مسئله حجاب تصریح شده است که نشان از اهمیت موضوع دارد .در آیاتی از سوره نور ،احزاب و انفال به حجاب و عفت زنان اشاره شده است.لفظ حجاب در آیه ۵۴سوره احزاب آورده شده ."حجاب مخصوص که در قران کریم برای زنان است :یکی خمر(مفرد آن خمار= به کسر “خ” و فتح “م” به معنای روسری است ) در آیه ۳۱ سوره نور است و دیگرجلابیب(مفرد آن جلباب=لباس بلند زنانه)است که در آیه ۵۹سوره احزاب به ان اشاره شده است.  

 

سهیلا کرمی: حضرت زهرا(س) در عين آن كه حجاب كامل را رعايت مي‏كردند، حجاب را پرده‏ نشيني و انزواي زنان نمي‏دانستند، بلكه شواهد بسياري وجود دارد كه آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگير و مانع تلاش‏هاي اجتماعي و سياسي نمي‏دانستند از اين رو، در عرصه‏ هاي مختلف اجتماعي و سياسي در جامعه شركت فعّال داشتند.بنابراين «تعادل و تنظيم روابط»، پي آمدهايي چون حضور پرنشاط، سالم، شاداب و تأثيرگذار براي مردان و زنان در عرصه هاي مختلف خانواده و جامعه را به دنبال خواهد داشت.

 

 

ایران خانی: حجاب محدوديت ساز نيست بلکه ايجاد مصونيت مي کند. البته بايد ذکر کرد که حجاب و عفاف فقط براي زنان نيست و براي مردان نيز ضروري به نظر مي رسد اما مهمترین قسمت در مقوله حجاب زنان هستند چرا که زنان به واسطه زیبایی های ظاهری، بیشتر باید مراقب پوشش خود باشند که مبادا در جامعه و فکر مردام تزلزل ایجاد شود. از بين رفتن حجاب در جوامع امروز بشری نماد رشد و پيشرفت نيست بلکه نماد عقب ماندگي و غربزدگي کشورها مي باشد.

 

به نظر شما چرا وضعیت حجاب در جوانان ما آنطور که باید مناسب نیست؟

 

مرادی: بله متاسفانه وضعیت حجاب آنطور که باید باشد ، مناسب نیست ، ما باید بتوانیم عفاف و حجاب را به شکلی زیبا به جامعه معرفی کنیم و حس زیبایی در قالب عفاف و حجاب باید در جامعه تبیین شود؛ آنچه مهم است این مساله است که بایستی بدحجابی به عنوان یک پدیده اجتماعی ابتدا ریشه یابی شود و بعد ازآن از راه صحیح با آن مبارزه شود.

 

متاسفانه دشمنان اسلام، بدحجابی و رواج این ضدفرهنگ را در جامعه های مسلمان نشانه رفته‌اند و به عقیده من یکی از دلایلی که اکنون شاهد برخی جوانان بدحجاب در جامعه هستیم مساله فرهنگی است که از سوی بیگانگان به کشور وارد شده است ، از طریق تهاجم فرهنگی، ماهواره، شبکه های فضای مجازی و.....  

 

 

جمال زاده: حجاب و عفاف در جامعه تنها به قشر خانم‌ها اختصاص ندارد و همه را شامل می‌شود بنابراین لازم است که همه آحاد جامعه نسبت به رعایت آن اهتمام داشته باشند

 

حجاب و عفاف یک موضوع ملی است و همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی باید در راستای چارچوب وظایف و ماموریت‌های خود در این زمینه عمل کنند.

 

 در امور بانوان پرداختن به موضوع حجاب و عفاف نیازمند کار فرهنگی در جامعه است و می‌توان از خانواده به عنوان اولین نهادی نام برد که باید فرهنگ‌سازی از درون آن آغاز شود.

 

در جامعه‌ای که به عنوان ام‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود و 39 سال از برپایی نظام جمهوری اسلامی در آن می گذرد مشاهده مصادیق بدحجابی زیبنده نیست و اگر چه دشمنان شبانه روز با انواع و اقسام برنامه‌ها در حال ترویج بی‌حجابی هستند لازم است هم مردم و هم مسئولان نسبت به رعایت این موضوع دغدغه جدی داشته باشند.

 

از سوی دیگر، الگوهای رسانه‌ای ارائه‌شده برای مباحث عفاف و حجاب نیز اغلب برای نسل جوان اقناع‌کننده نیستندبه رغم این‌ها، برای بررسی دقیق‌تر چرایی بدحجابی میان قشر نوجوان و جوان باید به ویژگی‌های روان‌شناختی این دوران نگاهی داشته باشیم.

 

 

کرمی: میل به دیده شدن وابراز وجود یکی از ویژگی‌های انسان‌هاست؛ بدحجابی در جامعه و متاسفانه در بین قشر جوان زیاد شده است و به نظر من عمده ترین علت آن هم به ضعف فرهنگی وعدم آموزش های لازم بر می گردد.

 

وقتی یک فرد از لحاظ فرهنگی کمبودداشته باشد به هر نحوی شده می خواهد آن را جبران کند و ضعف شخصیت خود را از بین ببرد و این موضوع متاسفانه در قالب یک خودنمایی وارد می شود به طوری که فرد سعی می کند با پوشش نامناسب جلب توجه کند و این میشود که بدحجابی پیش می آید.

 

 

همچنین عدم آموزش صحیح خانواده ها و جامعه، رسانه های مختلف و ... در افزایش بدحجابی نقش عمده ای دارند زیرا بیشترین تاثیر را بر روی یک فرد می گذارندچنانچه شاهدیم ماهواره از این دست ابزار است که با پخش سریال های نامناسب و با هدف شکستن قبح رفتارهای نامناسب در جوامع فعالیت می کند و هرچه استفاده از آن بیشتر شود بدحجابی هم بیشتر خواهد شد.

 

  خانی:به عقیده من موضوعات اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، نارضایتی، سرقت و حاشیه نشینی ارتباط مستقیمی با موضوعات حجاب و عفاف دارد،اگر در خصوص فرهنگ سازی با قدرت پیش برویم موفق خواهیم شد.

 

 عوامل دیگر نیز از جمله وجود زمینه‌ی طبیعی میل به خودنمایی و تمایل به ابراز رفتارهای جنسی، ضعف خانواده در هدایت و نظارت، ناآشنایی با حدود شرعی و فلسفه‌ی حجاب از عوامل بی حجابی و بدحجابی در جامعه است.

 

محمدی: ضعف ایمان را اگر چه می توان به نوعی محصول ضعف شناخت دینی دانست اما به هر حال هنگامی که فردی دچار ضعف ایمان و بنیه عقیدتی گردید طبیعتاً التزام عملی وی به آموزه های دینی و مذهبی کم می شود.

 

البته این امر منافاتی با الزام بسیاری از افراد به سایر دستورات دینی ندارد و به کرّات مشاهده شده است افرادی که حد پوشش شرعی را رعایت نمی کنند در مراسمات مذهبی ، عزاداری ها ماه محرم ، شب های احیاء و … شرکت جدی داشته و در امور خیریه و نیکو کاری مشارکت فعال دارند و همین امر حاکی از عدم دین ستیزی این افراد است.

 

گاهی نیز ضعف ایمان و اعتقاد در حوزه ی پوشش صرفاً به عدم التزام و بی توجهی آن ختم نمی شود بلکه به مخالفت و ایستادگی در مقابل این دستورات منجر می گردد که بروز آن در استفاده از انواع زننده ی پوشش در معابر عمومی است که اگر بتوان قسمی از آن را ناشی از جهالت دانست اما بخش اعظم این رفتار ها ناشی از ضعف ایمان و اعتقادات مذهبی است.

 

نقطه ی مقابل این وضعیت را در اصرار پافشاری زنان تازه مسلمان در حفظ حجاب می توان ملاحظه نمود که حتی به قیمت محرومیت از تحصیل و بسیاری از امکانات دیگر حاضر بر ترک حجاب خود نیستند و ایت امر دلیلی جز ایمان راسخ این بانوان به اعتقادات دینی ندارد.  

 

 

چه راهکاری به نظر شما می تواند موجب جلب جوانان به حجاب شود؟

 

محمدی: مدارس، مراکز تعلیم و تربیت و تزکیه اند. آموزش عملی احکام دینی، بخشی از وظایف معلم و دانش آموز را تشکیل می دهد. توصیه، بدون تعلیم و تربیت، پوشش دینی را به دستوری خشک و تحمیلی مبدل می سازد، ولی توصیه ی همراه با معرفت، پذیرش آن را آسان می کند. معرفت به حجاب، ضامن اجرا و دوام آن است. آنگاه که پوشش دینی در محیط های اجتماعی و پس از پایان تحصیلات، به شکل فرهنگ پذیرفته شده درآید، رسمیت علمی پیدا می کند.

 

مرادی: تشویق در تربیت آدمی، کاربرد فراوان دارد. ماهیت تشویق ها متفاوت است و می تواند بار عاطفی، مالی، تشریفاتی، شغلی، سیاسی، عملی و امثال آن داشته باشد که در ترویج فرهنگ حجاب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر فردی نیازمند نوعی تشویق نباشد، باید از نوع دیگر بهره بگیریم. احترام لازم و محسوس مردم به بانوان با حیا و با حجاب جامعه سبب ترویج فرهنگ حجاب خواهد شد. همان طور که برخورد منفی با زنان بی حجاب نیز می تواند عاملی بازدارنده به حساب آید؛ با این شرط که حد و اندازه آن را باید رعایت کرد تا به لجاجت نینجامد.

 

جمال زاده: خانواده ها باید در خصوص ترویج عفاف و حجاب در بین فرزندانشان آموزش های لازم را ببینند ، برخورد فرهنگی و یا رسانه‌ای صحیح صورت گیرد و زیبایی های حجاب و فواید آن به صورت جوان پسند و صحیح بیان شود.

 

ساخت فیلم هایی که حجاب جزو اصلی آن بوده و با تکنولوژی های روز هم سازگار است نظیر دانشجویان وزنان و مردان موفق که در قالب رفتار اسلامی و حجاب به موقعیت های بالایی می رسند از جمله این موارد است.

 

همچنین معرفی نخبگان باحجاب و مصاحبه با آنها و نمایش آن در رسانه ها به نظرمن راهکاری مفید است وقتی فیلم های ما دارای صحنه هایی است که لباس های آنچنانی و مارک، حتی آرایش های زیاد بازیگران و ... را نشان می دهد نمی توان توقع داشت که یک جوان آن را الگو قرار ندهد ، پس کار فرهنگی بسیار ضروری است.

 

کرمی: انتشار نشریه و کتاب، تشکیل میزگرد های ادبی، فراخوانی مقاله، تعیین موضوع حجاب برای انشا و پرسش مهر، به کارگیری هنرهای تصویری، مسابقات فرهنگی و … آثار مثبتی دارند. تولید برنامه ها و فیلم های مفید و آموزشی نیز در رادیو و تلویزیون اثری فراگیر دارد. رعایت کامل پوشش دینی بانوانی که در فیلم های سینمایی و تلویزیونی بازی می کنند یا عکسی که با پوشش اسلامی در صفحات مطبوعات به چاپ می رسد، آثار مثبتی دارد، چنان که پوشش های غیر شرعی نیز آثار زیان بار و گسترده ای بر فرهنگ جامعه می گذارد.

 

اساساً حضور زنان پوشیده در صحنه های مختلف جامعه، آثار مثبت و چشم گیری در همگانی کردن فرهنگ حجاب اسلامی در جامعه دارد. پخش آیات، روایات و کلمات حکمت آمیز و تصاویر الهام بخش درباره ی حجاب در محیط های عمومی، تابلوهای شهری و محیط های مناسب دیگر نیز به تقویت این فرهنگ خواهد انجامید.

 

خانی:پس از تقویت ریشه های حجاب، شناخت معروف و اجرای امر به معروف و نهی از منکر تأثیر به سزایی در کنترل اجتماعی دارد. امر و نهی دینی، تکلیف عمومی است. زن، ناموس جامعه اسلامی است و همه باید در حفظ این گوهر الهی بکوشند.جامعه ی دینی، هیچ گونه تساهل و تسامحی را در این راستا برنمی تابد. بی اعتنایی در این راه پسندیده نیست ولی وسواس و بدگمانی هم کارساز نخواهد بود. مبنای طهارت و تقوا، تربیت و ایمان است. اگر فقط ترس پشتوانه ی پرهیز باشد، در جایی که چنین ترسی نیست، شخص از ارتکاب محرّمات پروا نخواهد داشت. پی آمد چنین فضایی، ایجاد نفاق و دورنگی و دوگانگی در معاشرت و پوشش و رفتار خواهد بود.

 

 

 

دیدگاه شما

پربیننده ها

آخرین اخبار