https://telegram.me/chashmnewss
19. اسفند 1395 - 21:15   |   کد مطلب: 4259
چشم نیوز: یکی از جریاناتی که در دو سه سال اخیر قوت گرفته و در حال رشد و نمو است جریان جعلی شیعه نمایی است که در حاشیه و متن بیوت یکی از مراجع تقلید قم به نام شیرازی شکل گرفته است.
فرقه سید صادق شیرازی پیرو رفتار داعش است

به گزارش چشم نیوز، در این راستا گفت وگویی صورت گرفت با دکتر امیر رضا کیانی، استاد ادیان و مذاهب.

سوال:لطفا در خصوص آیت الله سید صادق شیرازی توضیح بفرمایید؟

خاندان شیرازی یک خاندانی است که فعالیت مذهبی زیادی دارند و در شهر کربلا بیشتر متمرکز بوده و به صورت سنتی در این شهر فعالیت گسترده ای داشتند. بعد از اینکه حزب بعث در عراق قدرت گرفت با محدودیت های بسیاری مواجه شدند. لذا قسمتی از فعالیتهای مذهبی خودشان را در کویت پیگیری کردند و بعد از انقلاب هم بخشی از آنها به ایران مهاجرت نمودند و شخصیتی همچون آیت الله محمد شیرازی به قم آمد و در ابتدا هم از انقلاب اسلامی حمایت می کردند. به مرور و با آغاز جنگ، تغییراتی در موضع گیری های اینها صورت گرفت. البته از همان ابتدا با نگاه جمهوری اسلامی به تبلیغ مذهب مشکل داشتند. سید محمد شیرازی در چند مورد از مباحث سیاسی با جمهوری اسلامی مشکل داشت. یکی جنگ ایران و عراق که در این باره مواضع متفاوتی گرفتند. اگرچه ابتدا از ایران پشتیبانی می کردند و حتی این نظر را داشتند که به وسیله این جنگ، حزب بعث در عراق را سرنگون کنند و قدرت مذهبی را به دست بگیرند اما بعد دیدند نظرشان تامین نمی شود به همین دلیل به ملامت کردن جنگ روی آوردند. در خصوص رویارویی با ولایت فقیه هم مساله شورای مراجع را مطرح کردند  که اگر چه نفس این بحث مشکلی نداشت اما مطرح شدنش در آن روز به معنای مقابله با ولایت فقیه بود.

بعد از فوت آیت الله سید محمد شیرازی برادر دیگر ایشان،  سید صادق شیرازی به صورت موروثی مرجعیت را از ایشان گرفتند. اگرچه ایشان از لحاظ حوزوی آن زمان در این حد نبودند، اما بحث مرجعیت را مطرح کردند.

ایشان یک جریان خاصی را بعد از فوت برادشان دنبال کرد که در مساله افراط گرایی مذهبی خیلی تاثیر داشت و سعی کرد تمام حرکت های افراط گرایانه در کل جهان تشیع را سازماندهی و در راستای اهداف خود استفاده کند. بهره کامل را برای        هرچه بیشتر مطرح شدن خود از رسانه های جدید به کار گرفتند. سعی کردند حضورشان را در حوزه های علمیه هم بیشتر و خود را به عنوان جریان غالب مذهبی در حوزه ها معرفی کنند. افرادی را به مرور زمان در این سالها تربیت کردند تا بتوانند رفتارهای افراطی خود را به وسیله اینها توجیه علمی و ترویج کنند. برای اینکه بتوانند آزادی عمل بیشتری در مقابل اندیشه های انقلاب اسلامی داشته باشند، به خارج ازکشورایران رفتند. ب این ترتیب رسانه ها و شبکه های ماهواره ای و حتی حوزه های علمیه متعددی در کشورهای اروپایی برپا کردند تا به هدف خود برسند.

سوال: باتوجه به وجود آیت الله سیستانی و جریان صدر در عراق، این خاندان در پیشبرد اهداف خود چقدرموفق بوده اند؟

در کشور عراق طیفی را که آنها تحت تأثیر خود قرار می دهند طیف خاصی است و دربین عموم مردم عراق، ایران و دیگر کشورهای شیعه مقبولیتی ندارند. گاهی اوقات در رفتارهای مذهبی، رفتارهای پررنگی دارند و این توهم به وجود می آید که اینها غلبه مذهبی پیدا کردند. اگر هم تعدادی از افراد در شهرهای مختلف اقدام به قمه زنی می کنند ظاهر تعداد آنها به نظر می رسد اما با توجه به همایش های مذهبی مثل اربعین برگزار می شود. نشان می دهد که غلبه چندانی ندارند و اگر بخواهیم اینها را با تاثیر و نفوذ آیت الله سیستانی بسنجیم، قابل مقایسه با ایشان نیستند. حتی در عرصه سیاسی هم جریان های مثل جریان صدر وجود دارند که با آنها تقابل و در برخی موارد برآنها غلبه دارند، جریان صدر، جریانی است که توسط شیرازی ها مذمت و حتی تکفیر می شود.

سوال: فعالیت گسترده فرهنگی خاندان شیرازی از طریق شبکه های ماهواره ای چقدر موفق بوده است؟

تبلیغات اینها بیشتر تبلیغ خودشان است تا اسلام. در واقع این جریان از رفتارهای مذهبی سوء استفاده می کنند. بیشتر فعالیت های تبلیغی شان، با رویکرد تبلیغ خودشان است. اگر ما رفتارهای افراط گرایانه را از اینها بگیریم، نسبت به سایر گروههایی که تشیع را قبول می کنند، امتیاز دیگری نخواهند داشت. اگر از بحث تشیع هم استفاده می کنند به این جهت است که تقابل مذهبی در این قضیه پررنگ است. ممکن است یک سری از افراد را از جهت رفتارهای افراط گرایانه همراه کنند، اما در بین عموم مردم چه شیعه و سنی نمی توانند نفوذ داشته باشند، بلکه اگر از این طرف، چند نفری را جذب خود می کنند و حتی ممکن است چند نفری را هم از اهل سنت، شیعه کنند اما از آن طرف لایه های بسیاری از مردم عامه را نسبت به شیعه متنفر می کنند حتی شاید بعضی از شیعیان ممکن است با دیدن تبلیغات اینها نسبت به رفتارهای مذهبی بدبین شوند.

سوال: یکی از ایراداتی که به جریان شیرازی وارد است، این است که اینها اقدام به فرعی سازی مباحث اصولی و اصلی سازی مباحث فرعی می کنند. این حرکت جریان شیرازی ها با چه توجیهی است و هدف آن چیست؟

یکی از مسائلی که در تمام جریانهای تکفیری وجود دارد این است که مباحث حاشیه ای دین را برجسته می کنند و مباحث مهم را به حاشیه می برند و همین مباحث بی ارزش متاسفانه موجب ترویج تکفیر در جامعه می شود. گروههای متعصب، چشم بصیرت دینی شان را پوشانده و این رفتارها را انجام می دهند و از این کار برای بیشتر کردن دامنه نفوذ خودشان در بین جامعه مذهبی شیعه و مسلمانان استفاده می کنند. اگر ما رفتارهای ضد تقریبی اینها را از آنها بگیریم، با سایر گروههای مذهبی که تبلیغ دین می کنند نه تنها تفاوتی ندارند بلکه در سطح های پایین تری قرار می گیرند.

سوال: چرا جریان شیرازی هیچ موضعی در قبال استکبار جهانی و ظلم های که در جای جای عالم می کنند، ندارند؟ بلکه در برهه ای دست به دامن آنها هم می شوند، مثل نامه ای که بنیاد آیت الله شیرازی به اوباما نوشته بود؟

اینها یک نگاه چند بعدی به دین دارند، یک نگاه شان این است که حق و باطل را فقط در مسائل شیعه و سنی می بینند. یعنی کسی که نسبت به مسائل صدر اسلام، نظر همراه آنان داشته باشد، برمسیر حق است. این باعث شده که از توجه به جریان های حق و باطل در زمان فعلی غافل باشند. حتی با باطل های زمان حاضر، دست دوستی دهند و با اینها متحد شوند.

سخن پایانی:

شاید رفتار اینها را بشود با داعش مقایسه کرد. شاید اگر این مقایسه را بشنوند ناراحت شوند اما ما رفتار اینها را با داعش نسبت می دهیم نه خودشان را. 

دیدگاه شما

پربیننده ها

آخرین اخبار